viernes, 10 de diciembre de 2010

Les begudes ensucrades (Coca-cola, Fanta, ...). 4 coses que heu de saber!

Com podeu veure al títol, l'actualització d'avui torna a anar sobre begudes. El tema se'm va acudir quan feia l'actualització sobre el Red Bull, però vaig pensar que no calia allargar més l'escrit i em vaig guardar la idea per fer una "2a part" sobre begudes.

En aquesta ocasió explicaré els efectes negatius que comporta ser consumidor habitual de begudes ensucrades, entenent com a begudes ensucrades la coca-cola, fanta, schweppes, trina, etc, etc. Ho intentaré fer explicant-vos els riscs per la salut que això comporta a partir de diverses curiositats sobre aquestes begudes, que potser mai us hi heu parat a pensar. 

Ser consumidor habitual d'aquest tipus de begudes, serà un factor de risc per patir obesitat, diabètis i malalties relacionades amb el cor.  
Mirant "l'etiqueta" de la coca-cola, veureu que té 0g de greix. Algú de vosaltres es preguntarà com pot engreixar si no porta gens ni mica de greix, i es pensarà que ens estan enganyant. Primer de tot, dir-vos que generalment, la composició nutricional que hi ha a les etiquetes no enganyen, i menys la de productes d'empreses multinacionals (estan molt controlades). La coca-cola i begudes ensucrades engreixen per culpa dels sucres que porten.

Si us torneu a fixar amb la composició nutricional de la coca-cola, veureu que per cada 100ml, porta 10,6g d'hidrats de carboni, tots ells d'absorció simple (sucres us posarà a "l'etiqueta"). Us heu preguntat mai si això és gaire? Doncs si fem la conversió, en una llauna de 330ml (mida normal), hi ha 35 grams de sucre. Per què us en feu una idea, 35 grams de sucre són més de 3 cullerades soperes de sucre. Cada vegada que ens bevem una llauna de Coca-cola, ens estem menjant més de 3 cullerades de sucre. Per cert, el Red Bull que "defensava" a una actualització anterior, també és una beguda ensucrada (11% de sucres senzills), però també és veritat que en una llauna de Red Bull n'hi ha menys quantitat que en una de Coca-cola o Fanta. Us adjunto una imatge que he trobat a internet. No sé quan pesa cada tarròs de sucre d'aquests, però segurament que la comparació que fan és veritat.  

El sucre, que és tant "dolç" i tant "bo", és el causant de totes les malalties comentades anteriorment. Tot i que entre el 50 i el 60% del total de calories que ingerim haurien de provenir dels hidrats de carboni, hem de vigilar amb la ingesta dels hidrats de carboni d'assimilació ràpida (sucres senzills). El problema d'aquests sucres és que s'absorbeixen ràpidament i fan que a la sang hi hagi una concentració de glucosa molt elevada, "obligant" a fer actuar la insulina perquè en disminueixi aquesta alta concentració i en faci reserves.
Que hi hagi aquests pics alts de glucosa a la sang, suposa un problema pel cos, i podria acabar provocant diabètis.
L'altre problema que es dóna per aquest fet, és l'obesitat. Perquè la insulina "faci emmagatzemar" el sucre de la sang en glucògen al fetge o músculs, cal que aquests dipòsits no estiguin plens. Si no hem fet activitat física abans, segurament que tindrem aquests dipòsits bastant plens, i aquest sucre "lliure" no es podrà emmagatzemar en glucògen. La única opció que tindrà el fetge serà convertir aquest sucre en greixos, que s'emmagatzemaran al teixit adipós. 

Com veieu doncs, una beguda ensucrada no és tant "dolenta" per una persona que estigui fent o hagi acabat de fer esport (tindrà els dipòsits de glucògen buits), però tampoc és la millor beguda per un esportista. D'aquí un temps faré una actualització més relacionada sobre les begudes per esportistes, recuperació, etc (m'ho ha proposat un amic, i crec que pot ser interessant), però ja us avanço ara que aquestes begudes tenen massa sucre per ser "ideals" per l'esport. Durant la pràctica esportiva, volem que el què consumim, ràpidament estigui disponible al nostre cos, i per tant, necessitem una ràpida absorció. Perquè l'absorció sigui pràcticament instantània, la concentració de sucres hauria de ser pròxima al 6 o 7%, mentre que aquestes begudes, com hem vist, la tenen al 10 o 11%. Volem que sigui pròxima al 6% perquè la sang, també té una concentració osmòtica aproximada de 6%. Si tots dos tenen la mateixa concentració, no ens haurem d'esperar que abans de què s'absorbeixi s'igualin les concentracions. Per això diem que per fer esport, les begudes han de ser isotòniques (la mateixa concentració), mentre que la coca-cola és hipertònica.

Fa un temps, vaig llegir un article que anava molt relacionat amb el tema de l'actualització d'avui. A l'estudi, es va comprovar que hi havia una clara relació entre el consum de begudes ensucrades i l'excés de pes entre els habitants d'Estats Units. A més, el consum d'aquest tipus de begudes ha augmentat molt als últims anys, tal i com podeu veure al gràfic que us adjunto. Afegeixo també una dada impactant. A Estats Units, el cost mèdic anual per tractar a persones amb sobrepès és de 147 bilions de dolars.

Per evitar aquesta situació, a Estats Units estan considerant la possibilitat d'afegir unes taxes econòmiques que hagin de pagar els americans per comprar la beguda. Una mesura semblant a la que ens trobem a la hora de comprar un paquet de tabac. Els guanys d'aquestes taxes anirien destinades a programes de prevenció d'obesitat, programes de suport nutricional infantil, etc.

Una altre "estratègia" és posar al mercat begudes amb un contingut calòric molt menor, substituint els sucres per edulcorants. Ja s'està efectuant aquesta variació, per exemple amb la Coca-cola zero. El problema però, és la rumorologia que hi ha sobre algun edulcorant d'aquest producte, que sembla ser que podria ser cancerígen. Com que en desconec sí és veritat o no, i no hi entenc gaire amb el tema d'additius, prefereixo no parlar-ne.

Només em queda aconsellar-vos que tingueu mesura en el consum d'aquestes begudes, i si sou consumidors habituals com la noia del video, cap a fer EXERCIISE!!

5 comentarios:

  1. Iepa!

    I la fanta barrejada amb la cervesa? És a dir, una clara?

    O la coca-cola amb alcohol? Suposo que tot això que expliques, s'agreuja...

    Molt ben expressat, el contingut dels alteriors posts també, de veritat. Són llarguets (cosa que en un principi provoca una mica de mandra per llegir-ho) però molt interessants. Com diu l'Edu! en un d'aquests articles, podries ser un bon periodista! Segueix així, transmetent-nos coneixement!!!

    Salut!!

    Isaac

    ResponderEliminar
  2. Eii Isaac!
    gràcies! ho sé que em queden molt llargs, però sino no puc explicar i menys argumentar el què escric.

    Barrejat amb alcohol sí que s'agreuja. Perquè tinguis una idea, cada gram d'alcohol porta 8 kcal, i totes s'emmagatzemen en greix (a part dels altres inconvenients de l'alcohol).
    Una clara amb cervesa sense alcohol potser és millor que fanta sola, ja que els hidrats de carboni de la cervesa són més saludables (provenen de cereals).

    Salut Isaac!

    ResponderEliminar
  3. He vingut a espategar a aquest bloc per recomanació de Zillahh. Vaig deixar de beure coca-cola ligth gràcies a un post que va fer ella on parlava de l'espartame i realment vaig veure que era un aditiu molt dolent i llavors em vaig passar a les coca-coles normals. Des de fa uns mesos tinc nivells molt alts de sucre en sang. M'agrada posar-hi sucre a les maduixes, als iogurts...i bé a més prenc dues llaunes de refrescos diaries. Tinc 58 anys i mai havia tingut la glucosa tan elevada. És possible que es degui al fet d'haver començat a consumir Coca-cola normal? Em diràs el mateix que molta gent, què el millor és no prendre però tinc curiositat per saber si pot ser degut a això.

    Ja miraré amb més temps el teu bloc.

    Punçet

    ResponderEliminar
  4. Hola Punçet!
    Està clar que pot ser per les begudes. Havent llegit la publicació pots veure la quantitat de sucre senzill que consumeixes només bevent 2 llaunes de Coca-cola o Fanta,... .
    La gent que t'aconsella té raó, estaria bé que intentessis substituir les begudes ensucrades (les que porten tant sucre) per altres que siguin més saludables, o almenys intentar suprimir una de les dues begudes ensucrades diàries.
    Per què prenguis consciència de la quantitat de sucre que estàs ingerint només amb les begudes, et convido a què alguna hora pesis en una balança 70 grams de sucre blanc (la quantitat que en porta 2 llaunes d'aquest tipus de begudes).
    Segur que millorant els teus hàbits a partir de les begudes ensucrades et baixarà la glucosa, perquè els sucres senzills la fa augmentar molt.
    Sort, i gràcies per passar!

    ResponderEliminar
  5. això em recorda aquell capitol dels simpsons

    http://es.simpsons.wikia.com/wiki/Sweets_and_Sour_Marge

    ResponderEliminar